John Russell: Doggo

26.08.2017-12.11.2017
John Russell: Doggo
Deutsch
Week

Eröffnung: Freitag, 25. August 2017 

John Russell inszeniert in seinen Filmen, Bildern, Büchern und Installationen Vorstellungen totaler Hybridität von Geschlecht, Natur, Tier und Mensch, von real, virtuell und fiktiv, von Erzählung, Theorie, Religion und Kunst. Seine Fiktionen entwickeln sich zwischen Anarchie, Vakuum und Dystopie, in ihnen ist alles möglich und unser Leben nur noch ein Netzwerk. Satire trifft auf Historienmalerei trifft auf Science Fiction, Vision und Exzess, und wir stehen einer Zukunft gegenüber, die gerade zur Hintertür hereinkommt.

Mit Cheryl Donegan (USA, *1962) und John Russell (UK, *1963) zeigen wir in zwei Einzelausstellungen eine Künstlerin und einen Künstler, die in den 1990er Jahren eine erste Karriere hatten: Donegan als Vertreterin der Video-Kunst, Russell als Teil des legendären britischen Kollektivs BANK. Donegan und Russell haben in der Folge ihre Arbeit kontinuierlich weiterentwickelt, streckenweise jedoch ausserhalb des Kunstmarktes, was zu einer verminderten Wahrnehmung der beiden geführt hat. Nun werden sie von einer neuen Generation von interessierten Künstlerinnen und Künstlern wieder entdeckt. 

Zur Ausstellung erscheint ein Doggo, ein Buch mit Texten von John Russell, in Zusammenarbeit mit [NAME] in Miami.

John Russell was a founder-member of the London-based artist group BANK, from 1990 to 2000. BANK would require their own article (or book), but for the sake of brevity here, BANK practiced their own unique form of a kind of anarchic "institutional critique". This involved, among other activities, staging aggressive, immersive and polemical group shows with titles like "Zombie Golf" and "Cocaine Orgasm" in temporary warehouse spaces around London (re-named BANKSPACE, DOG and then Galerie Poo-Poo). These sprawling installations often lampooned the contemporary art scene and satirized the popular culture of the '90s. In Zombie Golf, for example, the work was placed within a miniature golf course installation populated with wax figures of the undead. Their most well-known project "Faxbacks" involved taking other galleries press releases, correcting them and sending them back.

Russell parted ways with BANK in 2000 to take up his own multifaceted practice. Often collaborative, this included staging performances with Fabienne Audeoud, (most recently in one of Bjarne Melgaard's curated group shows entitled "After Shelley Duvall '72" at Maccarone), working (in collaboration with Mark Beasley) with the underground cult film director Damon Packard (Lost in The Thinking, an on-site commission for MoMA PS1 that culminated in the museum locking them in a room), producing three 800-page anthology books (Frozen Tears) featuring writings from prominent underground authors including Dennis Cooper, Kathy Acker and their historical antecedents (Baudelaire, Bataille) while also finding time to produce paintings, posters, public sculptures, animations, gifs, fonts and gigantic backlit digital prints that are somewhere between magical-fantasy ad billboard and body-horror expressionist painting. Recently, he gave a talk at Artists Space, a psychedelic-theory lecture that linked the writings of Belgian feminist Luce Irigiray to space travel and Bruce Willis.  (from Cameron Soren, "Custom-Produced for Imbeciles of Some Sort: An Interview with John Russell" on Rhizome, April 10, 2015)