Swiss Art Awards 2015

24.11.2015, 19:00-21:00
Swiss Art Awards 2015
Book presentation, talks, discussion
Freier Eintritt
Englisch
Week

Die Kunsthalle Zurich freut sich, die Swiss Art Awards an einem Abend mit Vorträgen, Diskussionen, Buchpräsentation und Apéro anlässlich ihrer neuen Publikation zu Gast zu haben:

Wenn es in der zeitgenössischen Kunst nur noch um Marketing geht, welche Art von Produkt machen Künstler/innen dann aus sich selbst? Die neue Ausgabe des jährlichen Swiss Art Awards Katalogs präsentiert die Ergebnisse eines Experiments. Das Designbüro Huber/Sterzinger wandte einen Algorithmus, der zuerst vom Triple Canopy Magazine (2013) benutzt wurde, an, um die Wörter, die die Preisträger/innen des Swiss Art Awards für ihre Selbstdarstellung nutzten, statistisch zu untersuchen. Es ergeben sich bestimmte Muster für die einzelnen Künstler/innen. Die Analyse beinhaltete Ausstellungsflyer aus privaten Archiven sowie die Portfolio-Präsentationen von Mathis Altmann, Gilles Aubry, Andreas Dobler, Gilles Furtwängler, Julia Geröcs, Tobias Kaspar, Mélodie Mousset, Jessica Pooch und Yves Scherer. Die Publikation umfasst ausserdem zwei Essays zum Thema Selbstmarketing von David Senior (Kurator Museum of Modern Art, New York) und Isabelle Graw (Herausgeberin Texte zur Kunst, Berlin). Die Swiss Art Awards Ausstellung – als jährliche Überblicksschau der Schweizer Kunstszene bekannt – und ihr gleichnamiger Ausstellungskatalog funktionieren als wichtiger Index für ein fachliches als auch allgemeines Publikum. Zum ersten Mal hat die Publikationsreihe nun einen thematischen Fokus: künstlerische Produktion und Selbstmarketing. Das Buch ist das erste einer Trilogie. Schwerpunkt im nächsten Jahr wird das Thema Migration sein, 2017 geht es um Förderung.

Buchvorstellung und Vorträge von

Alain Quemin: How international are contemporary artists? The impact of nationality and country on residence on success and consecration in the visual arts.

Chus Martínez: How to become a very famous artist 

Anschliessend Gespräch mit der Künstlerin Mélodie Mousset 

und Aperitif Dînatoire.

 

In 2013, Alain Quemin published his most recent book The Superstars of Contemporary Art. Fame and Artistic Consecration in the Visual Arts (Les stars de l'art contemporain. Notoriété et consécration artistiques dans les arts visuels, éditions du CNRS, Paris). Quemin is a professor of sociology of art at Université Paris-VIII in France and a honorary member of Institut Universitaire de France. An internationally renowned specialist of contemporary art, Alain Quemin is a former president of the sociology of art research committee of the International Sociological Association. He was an invited professor or researcher at Columbia University and the New School for Social Research in New York, at UCLA Los Angeles, at the London School of Economics, at Université de Montréal, at Unicamp Brazil, at Bologna University, and at Universitat de Barcelona. He also works as an art journalist and art critic.

How to become a very famous artist is the title of Chus Martinez’s most recent article for Mousse Magazine. Born in Spain, Chus Martínez has a background in philosophy and art history. Currently she is the Head of the Institute of Art of the FHNW Academy of Arts and Design in Basel, Switzerland. Before she was the Chief Curator at El Museo del Barrio, New York, and dOCUMENTA (13) Head of Department and a Member of Core Agent Group. Previously she was Chief Curator at MACBA, Barcelona (2008–11), Director of the Frankfurter Kunstverein (2005–08), and Artistic Director of Sala Rekalde, Bilbao (2002–05). For the 51st Biennale di Venezia (2005), Chus curated the National Pavilion of Cyprus, and in 2008 she served as a Curatorial Advisor for the Carnegie International and in 2010 for the 29th Bienal de São Paulo. She was also the founder of the Deutsche Börse Residency Program for international artists, art writers, and curators. Martínez lectures and writes regularly including numerous catalogue texts and critical essays, and is a regular contributor to Artforum among other international art journals.

November

21 Sa

  • Einladungskarten, Pressemitteilungen und andere Formen künstlerischer (Selbst-) Vermarktung