Irakli Gamrekeli (1894–1943)

From 1922 to 1943, Gamrekeli creates stage sets for the Rustaveli Theatre in Tbilisi, at first under the pioneering Georgian theater director Kote Marjanishvili. During his career, Gamrekeli creates about 50 stage designs for productions, including William Shakespeare’s Hamlet (1925) and Othello (1937), plays by the Georgian poet and playwright Sandro Shanshivshvili (1924 and 1928), and the Soviet author Vladimir Kirshon (1928 and 1929).

«Anzori», Bühnenbild von Irakli Gamrekeli für Sandro Shanshivshvilis Adaption von Wsewolod Iwanows «Panzerzug 14-69» am Rustaveli Theater in Tbilisi, 1930.
Anzor, stage design by Irakli Gamrekeli for Sandro Shanshiashvili’s adaptation of Vsevolod Ivanov’s Armoured Train 14-69 at the Rustaveli Theater, Tbilisi 1930.

From 1926 to 1933 he is in charge of numerous stage designs for Sandro Akhmeteli, often regarded as the greatest and most radical Georgian theater director. Akhmeteli’s innovative mise-en-scenes and his skills at staging mass scenes profoundly influence the evolution of Soviet and post-Soviet Georgian theater tradition. Akhmeteli’s last major production in Tbilisi in 1933 is The Robbers (Die Räuber) by Friedrich Schiller, and goes on to Moscow where it is received to great critical acclaim. The set design by Gamrekeli is shown as a backdrop wallpaper in the exhibition of Kunsthalle Zürich.

 


Installation view, Georgian Modernism: The Fantastic Taverne,  Kunsthalle Zürich, 2018
Photo: Lucas Ziegler.

Gamrekeli ist aktiv an einer grundlegenden Neukonzipierung des Bühnenbildes beteiligt: Weg von der malerisch-illustrativen Gestaltung hin zu einer «dynamischen Bühne». Den kubistischen Experimenten nicht unähnlich, wird die Bühne oft geometrischen und manchmal gänzlich abstrakten Raum multipler Perspektiven verstanden, dass dem Publikum Simultaneität und ein konzentriertes Erlebnis ermöglicht. «Die Bühne geht aus plastischen Formen und Flächen hervor, welche einen abstrakten und kaum definierten Raum schaffen für das Spiel der Schauspieler.» (Ketevan Shavgulidze)

Gamrekeli arbeitet auch im Auftrag der georgischen staatlichen Filmstudios. 1929 ist er gemeinsam mit dem Künstler Valerian Sidamon-Eristavi am Film Meine Grossmutter beteiligt, einer bahnbrechenden, kritischen Komödie von Kote Mikaberidze. Meine Grossmutter wird nach Erscheinen sogleich von den Sowjets verboten und erst Jahrzehnte später wieder entdeckt. Neben Bühnenbilder und Filmsets entwirft Gamrekeli auch Grafik, insbesondere für die Avantgarde-Zeitschrift H2SO4, die jedoch nur ein einziges Mal erscheint . Diese Zeitschrift – ein Abenteuer in Typographie – ist massgeblich vom Dadaismus und den Publikationen der Künstlergrupppe 41° geprägt und druckt erstmals in der UdSSR das Dadaistischen Manifest ab, sowie, auf der Seite 7, das Schwarze Quadrat des russischen Künstlers Kasimir Malwewitsch.

Bühnenbilder von Irakli Gamrekeli:


Anzor, stage design by Irakli Gamrekeli for Sandro Shanshiashvili’s adaptation of Vsevolod Ivanov’s Armoured Train 14-69 at the Rustaveli Theater, Tbilisi 1930.


Stage design by Irakli Gamrekeli for William Shakespeare's, Hamlet, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1925.

 


Stage design by Irakli Gamrekeli for A. Glebov's, Zagmuk, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1926.

 


Stage design by Irakli Gamrekeli for B. Lavrenevs, Break-up, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1928.
 


Stage design by Irakli Gamrekeli for Ernst Toller's, Masse Mensch (Man and the Masses), Rustaveli Theater, Tbilisi, 1923.

 


Stage design by Irakli Gamrekeli for Friedrich Schiller's, Wilhelm Tell, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1927.

 


Stage design by Irakli Gamrekeli for Grigol Robakidze's, Lamara, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1931.

 


Stage design by Irakli Gamrekeli for Vladimir Kirshon's, Town of Winds, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1929.


Stage design by Irakli Gamrekeli for V. Slavin's, Intervention, Rustaveli Theater, Tbilisi, 1934.


Stage design by Irakli Gamrekeli for Friedrich Schiller's, Die Räuber (The Robbers), Rustaveli Theater, Tbilisi, 1933.